Urząd Stanu Cywilnego Chorkówka
38-458 Chorkówka 175
Urząd Gminy Chorkówka
I piętro pok. 25
Tel. 0-13 438 69 38, faks 13-43869 34, e-mail: usc@chorkowka.pl
Godziny przyjmowania:
poniedziałek 700–1700
wtorek, środa, czwartek 700-1500
piątek 700– 1300
Osoba właściwa do załatwienia sprawy : Grzegorz Radomski
Z rejestru stanu cywilnego wydaje się:
-
odpisy zupełne aktów stanu cywilnego
-
odpisy skrócone aktów stanu cywilnego
-
odpisy skrócone aktów stanu cywilnego na drukach wielojęzycznych,
-
zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
-
zaświadczenia o stanie cywilnym
Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby składa się w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie całego kraju.
Wniosek można złożyć:
-
osobiście w urzędzie stanu cywilnego
-
drogą pocztową
-
faksem lub e – mailem w formie skanu wniosku
-
za pomocą platformy ePUAP.
Wniosek należy opatrzyć czytelnym podpisem (telefon kontaktowy)
Kto może wystąpić z wnioskiem:
Odpisy aktów stanu cywilnego i zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się na wniosek:
-
osoby, której stan cywilny został w akcie stwierdzony
-
wstępnego (rodzica, dziadka, babci)
-
zstępnego (dziecka, wnuka)
-
rodzeństwa
-
małżonka
-
przedstawiciela ustawowego
-
opiekuna
-
sądu, prokuratora
-
organów administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
Odpisy i zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego mogą być również wydane na wniosek innych osób, niż wyżej wymienione, które wykażą w tym interes prawny oraz na wniosek organizacji społecznej, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.
Opłaty:
Wysokość opłaty skarbowej:
-
odpis zupełny aktu stanu cywilnego – 33 zł
-
odpis skrócony aktu stanu cywilnego – 22 zł
-
odpis skrócony aktu stanu cywilnego na druku wielojęzycznym – 22 zł
-
zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby – 24 zł
-
pełnomocnictwo – 17 zł
Zwolnienia z opłaty skarbowej określa ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. z 2012r.Dz.U.poz. 1282).
Inne informacj:
Po przeniesieniu aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego odpisy są dostępne w każdym urzędzie stanu cywilnego w kraju.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
-
Odpisy aktów stanu cywilnego przeniesionych do rejestru stanu cywilnego w chwili składania wniosku – wydaje się niezwłocznie.
-
Po złożeniu wniosku na miejscu art. 125 ust. 3 i 4 – do 7 dni roboczych jeżeli urząd posiada księgę stanu cywilnego, do 10 dni roboczych jeżeli urząd nie posiada księgi stanu cywilnego.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2014r., poz. 1741 ze zm).
Wymagane wnioski i dokumenty:
-
wniosek
-
dokument wykazujący interes prawny – w przypadku osób, które nie są rodzicami, dziadkami, dziećmi, wnukami, rodzeństwem lub małżonkiem osoby, której akt dotyczy
-
oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika
-
oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej w przypadku składania wniosku drogą korespondencyjną lub jego skan w przypadku składania podania drogą mailową lub wydruk (skan wydruku) przelewu bankowego
Tryb odwoławczy:
Tryb odwoławczy występuje tylko w przypadku wydania decyzji o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego. Odwołanie wnosi się do Wojewody Podkarpackiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Kierownika USC, który wydał decyzję.
Wniosek do pobrania: