Odpisy i zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego

Urząd Stanu Cywilnego Chorkówka

38-458 Chorkówka 175

Urząd Gminy Chorkówka

I piętro pok. 25

Tel. 0-13 438 69 38, faks 13-43869 34, e-mail: usc@chorkowka.pl

Godziny przyjmowania:
poniedziałek 7
00–1700
wtorek, środa, czwartek 7
00-1500
piątek 7
00– 1300

Osoba właściwa do załatwienia sprawy : Grzegorz Radomski

Z rejestru stanu cywilnego wydaje się:

  • odpisy zupełne aktów stanu cywilnego

  • odpisy skrócone aktów stanu cywilnego

  • odpisy skrócone aktów stanu cywilnego na drukach wielojęzycznych,

  • zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,

  • zaświadczenia o stanie cywilnym

Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego  lub zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby składa się w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie całego kraju.

Wniosek można złożyć:

  • osobiście w urzędzie stanu cywilnego

  • drogą pocztową

  • faksem lub e – mailem w formie skanu wniosku

  • za pomocą platformy ePUAP.

Wniosek należy opatrzyć czytelnym podpisem (telefon kontaktowy)

Kto może wystąpić z wnioskiem:

Odpisy aktów stanu cywilnego  i zaświadczenia  o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się na wniosek:

  • osoby, której stan cywilny został w akcie stwierdzony

  • wstępnego (rodzica, dziadka, babci)

  • zstępnego (dziecka, wnuka)

  • rodzeństwa

  • małżonka

  • przedstawiciela ustawowego

  • opiekuna

  • sądu, prokuratora

  • organów administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.

Odpisy i zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego mogą być również wydane na wniosek innych osób, niż wyżej wymienione, które wykażą w tym interes prawny oraz na wniosek organizacji społecznej, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.

Opłaty:
Wysokość opłaty skarbowej:

  • odpis zupełny aktu stanu cywilnego – 33 zł

  • odpis skrócony aktu stanu cywilnego – 22 zł

  • odpis skrócony aktu stanu cywilnego na druku wielojęzycznym – 22 zł

  • zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby – 24 zł

  • pełnomocnictwo – 17 zł

Zwolnienia z opłaty skarbowej określa ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. z 2012r.Dz.U.poz. 1282).

Inne informacj:

Po przeniesieniu aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego odpisy są dostępne w każdym urzędzie stanu cywilnego w kraju.

Termin i sposób załatwienia sprawy:

  • Odpisy aktów stanu cywilnego przeniesionych do rejestru stanu cywilnego w chwili składania wniosku –  wydaje się niezwłocznie.

  • Po złożeniu wniosku na miejscu art. 125 ust. 3 i 4 – do 7 dni roboczych jeżeli urząd posiada księgę stanu cywilnego, do 10 dni roboczych jeżeli urząd nie posiada księgi stanu cywilnego.

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2014r., poz. 1741 ze zm).

Wymagane wnioski i dokumenty:

  • wniosek

  • dokument wykazujący interes prawny – w przypadku osób, które nie są rodzicami, dziadkami, dziećmi, wnukami, rodzeństwem lub małżonkiem osoby, której akt dotyczy

  • oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika

  • oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej w przypadku składania wniosku drogą korespondencyjną lub jego skan w przypadku składania podania drogą mailową lub wydruk (skan wydruku) przelewu bankowego

Tryb odwoławczy:
Tryb odwoławczy występuje tylko w przypadku wydania decyzji o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego. Odwołanie wnosi się do Wojewody Podkarpackiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Kierownika USC, który wydał decyzję.

Wniosek do pobrania:

Klauzula USC

Wniosek 

Wniosek