Sprawy załatwiają:
Lula Leokadia, Buczyńska Lucyna, Edyta Sznajder, Buczek Magdalena – inspektorzy d/s podatków
Pokój nr 2
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. z 2019 r., poz.888)
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz.900 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji
o lasach i deklaracji na podatek leśny (Dz. U. z 2019 r. poz.1126)
Przedmiot opodatkowania
Lasy – czyli grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy – z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.
Podatnicy
- właściciele lasów,
- posiadacze samoistni lasów,
- użytkownicy wieczyści lasów,
- posiadacze lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Kiedy powstaje i wygasa obowiązek podatkowy
Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał tytuł prawny do lasu lub nastąpiło objęcie lasu w posiadanie. Obowiązek podatkowy
w podatku leśnym wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności, uzasadniające ten obowiązek.
Czynności i dokumenty
Podatnicy podatku leśnego składają do wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na miejsce położenia lasu:
- informacje o lasach w terminie 14. dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania – dotyczy osób fizycznych,
- deklaracje na podatek leśny w terminie do 15 stycznia roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności, które uzasadniają powstanie tego obowiązku lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania – dotyczy osób prawnych i jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej.
Obowiązek składania informacji o lasach oraz deklaracji na podatek leśny dotyczy również podatników, którzy korzystają ze zwolnień na mocy przepisów ustawy o podatku leśnym. Wzory formularzy określa rozporządzenie Ministra Finansów.
Informacje i deklaracje mogą być składane przez Internet w formie elektronicznej.
Stawki podatku
- od 1 ha – równowartość pieniężna 0,220 m3 drewna obliczona według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy,
- dla lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych – 50% stawki określonej wyżej.
Zwolnienia od podatku
- lasy z drzewostanem w wieku do 40 lat,
- lasy wpisane indywidualnie do rejestru zabytków,
- użytki ekologiczne,
- uczelnie,
- federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki,
- publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie lasów zajętych na działalność oświatową,
- prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej, na warunkach określonych w ustawie o podatku leśnym,
- przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego, uzyskanym na zasadach określonych w przepisach o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej – w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania zajętych na cele prowadzonych badań i prac rozwojowych,
- Krajowy Zasób Nieruchomości.
Terminy i sposoby płatności
- osoby fizyczne: w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do
15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego, - osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej: za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 dnia każdego miesiąca.
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, płaci się go jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Podatek można zapłacić :
- przelewem na rachunek organu podatkowego,
- gotówką w kasie,
- w przypadku osób fizycznych, pobór podatku może nastąpić również w drodze inkasa.
Wymagane dokumenty:
Formularze deklaracji do pobrania obowiązujące od 1 lipca 2019r.:
dla osób prawnych: DL-1 i załączniki: ZDL-1- i/lub ZDL-2
dla osób fizycznych: IL-1 i załączniki: ZIL-1 i/lub ZIL-2 i/lub ZIL-3
Inne, jeśli zażąda organ podatkowy, niezbędne do załatwienia sprawy.
Sposób załatwienia sprawy:
Wydanie decyzji.
Tryb odwoławczy:
Stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie za pośrednictwem Wójta Gminy Chorkówka w terminie 14-tu dni od daty doręczenia decyzji
Termin załatwienia sprawy:
30 dni, a w szczególnych przypadkach 60 dni.