ULGI W SPŁACIE ZOBOWIĄZAŃ PODATKOWYCH

ULGI W SPŁACIE ZOBOWIĄZAŃ PODATKOWYCH
Sprawy załatwiają:
Leokadia Lula, Lucyna Buczyńska, Edyta Sznajder, Magdalena Buczek
Wydział Podatków i Opłat
Pok. Nr 2

Podstawa prawna:
– art. 67a i 67b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019r. poz.900 ze zm.),
– ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2018 r. poz. 362)
– rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U. Nr 53 poz. 311 ze zm.)
Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych mogą mieć formę:
1) odroczenia terminu płatności zobowiązania podatkowego lub zaległości podatkowej,
2) rozłożenia na raty zobowiązania podatkowego lub zaległości podatkowych,
3) umorzenia zaległości podatkowej lub jej części.
Są to ulgi uznaniowe udzielane na wniosek podatnika, ale wyłącznie w bardzo wyjątkowych sytuacjach, gdy organ podatkowy rozpatrując wniosek stwierdzi istnienie przesłanek „ważnego interesu podatnika” lub „ważnego interesu publicznego” .
Udzielanie ulg na wniosek podatnika będącego beneficjentem pomocy, następuje z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U.z 2018r, poz. 362).
Wymagane dokumenty:
1) wniosek zawierający sprecyzowany rodzaj ulgi tj. rozłożenie na raty (w tym ilość i wysokość rat) lub odroczenie terminu płatności (w tym termin odroczenia) lub umorzenie zaległości (wskazanie zaległości, której dotyczy wniosek) wraz z uzasadnieniem,
2) oświadczenie zawierające informacje o sytuacji finansowej i rodzinnej podatnika,
3) dokumenty potwierdzające sytuację finansową:
– zaświadczenia o zarobkach lub zasiłkach, odcinki rent, emerytur podatnika, współmałżonka
i pozostałych osób prowadzących z podatnikiem wspólne gospodarstwo domowe,
a w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą sprawozdania o przychodach – dochodach, kosztach i wyniku finansowym, dokumenty bilansowe itp.,
– dokumenty potwierdzające ponoszone koszty (rachunki za gaz, energię elektryczną, zakup leków itp. ),
– informacje o innych okolicznościach faktycznych wpływających na sytuację podatnika, poparte dokumentami (np. zdarzenia losowe, stan zdrowia, korzystanie z pomocy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej).
– inne dokumenty potwierdzające wiarygodność faktów zawartych we wniosku.
Ponadto, podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest złożyć zgodnie z przepisami
o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej:
1) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się
o pomoc, oraz w ciągu w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
2) informację przedstawianą przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis,
3) informację składaną przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.

W przypadku braku całości materiału dowodowego, podatnik może zostać wezwany do złożenia
w ciągu 7 dni dodatkowych wyjaśnień dotyczących sytuacji materialnej oraz złożenia dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku o udzielenie uznaniowej ulgi.
Sposób załatwienia sprawy:
Wydanie decyzji.
Tryb odwoławczy:
Stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie za pośrednictwem Wójta Gminy Chorkówka w terminie 14-tu dni od daty doręczenia decyzji
Termin załatwienia sprawy:
30 dni, a w szczególnych przypadkach 60 dni.

Do pobrania:
Przykładowy wzór wniosku – wniosek
Oświadczenie_do_umorzenia_WZÓR
Formularz dla prowadzących działalność gospodarczą – udzielenie pomocy de mini mis – WZÓR-PDF, WZÓR-EXEL
Formularz dla prowadzących działalność rolniczą – udzielenie pomocy de minimis – WZÓRWZÓR 2